Duurzame mode. Vrouwenthema waarop mannen scoren?

Biologisch katoen of niet, mode is in de basis al niet duurzaam. Het hele principe dat perfect functionerende artikelen ‘uit’ raken helpt alleen de fabrikanten. Volgens een knap lang betoog op NRC.nl is de mode-industrie inmiddels bijna zo vervuilend als de wereldwijde olieproductie.

De externaliteiten van goedkope mode

Als je kunt leven zonder merkjes dan is kleding erg goedkoop. Voordat katoen katoen is gaan er liters water, kunstmest en pesticiden doorheen. Vervolgens wordt het geplukt, gewassen, gewoven, geverfd, geknipt, gestikt en verscheept. Tussendoor moeten o.a. ook ontwerpers, transporteurs, verkopers en vastgoedhandelaren nog een boterham verdienen.

Dat je voor een paar losse euro’s een shirtje kan kopen is kortom een klein wonder. Iets waar De Rekenkamer een mooie uitzending aan zou kunnen weiden. Voor dit geld ook nog denken aan mens en milieu lijkt haast niet mogelijk. Dat gebeurt vaak ook aantoonbaar niet.

Wij zijn beter! Denk ik..

Het NRC-artikel is geschreven door een vrouw en behandelt boeken van vrouwen. Ook in de reactievelden voornamelijk vrouwennamen. Toch zijn het stiekem de mannen die hier het goede voorbeeld geven.

De gemiddelde kerel zal het weinig boeien of zijn broek van biologisch katoen gemaakt is, of dat hij in elkaar is gestikt door een kindje of door zijn moeder. Mannen zijn überhaupt minder bezig met mode. Met een goed pak kun je jaren en een beetje spijkerbroek is tijdloos genoeg om tot op de naad te verslijten.

Hoe precies weet ik niet maar het zou goed zijn als het andere geslacht deze mentaliteit op een charmante wijze zou overnemen. In het artikel op NRC in ieder geval een paar bruikbare (maar ook enkele tenenkrommende) tips.

Bron: NRC.nl
ImageCredit: antixstar @ sxc.hu


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

1 reactie

  1. marijke schreef:

    dus ook wij ( vrouwen) moeten in versleten spijkerbroeken gaan lopen…