Laser vervangt bougie in zuinige motoren
In het voortdurende streven naar zuinige auto’s wordt de hoeveelheid lucht per eenheid verstookte benzine bij nieuwe motoren steeds groter. Het vergt uiterst nauwkeurige afstemming om deze brandstofarme mengsels nog goed en volledig te laten ontbranden.
Traditionele bougie niet precies genoeg
Om een goede verbranding mogelijk te maken wordt benzine altijd in een kleine overmaat aan de cilinders toegevoerd. Met geavanceerde inspuiting en verneveltechnieken is de hoeveelheid brandstof per plofcyclus de afgelopen decennia echter steeds scherper gesteld. Langzaam maar zeker begint ook de ontsteker zelf een bottleneck te worden.
Ontwikkelaars bij Mazda denken in de nabije toekomst de bougies, die op hoog voltage vonken trekken, te vervangen door lasers. Waar bij bougies de vonk altijd op de rand van het volume wordt afgeven wordt het met lasers mogelijk het brandstofmengsel vanuit het midden van de cilinder te laten ontbranden. Ook zijn de lasers beter te timen. Dat brengt ons hopelijk weer een paar meter verder op de steeds duurdere benzine.
Bron: Technisch Weekblad
ImageCredit: sachyn @ sxc.hu
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.