Elektrische vrachtwagen onmogelijk? Hallo Jumbo!
Supermarktketen Jumbo neemt in Noord-Brabant een volwaardige en volledig elektrische vrachtwagen in gebruik. De truck, gemaakt door de Brabantse fabrikanten DAF en VDL, heeft een bereik van 100 kilometer.
Er is nogal wat koudwatervrees rond elektrisch vrachtvervoer. De heersende gedachte is dat accupakketten zwaar zijn (klopt) en dat dat ten koste gaat van de te vervoeren vracht en/of de af te leggen afstand (klopt ook).
Ten opzichte van een dieseltruck heeft een elektrische vrachtwagen echter weer een versnellingsbak en dieseltank minder. Ook een elektromotor is veel compacter en lichter dan een diesel power train. In de praktijk valt het extra gewicht van een elektrische vrachtwagen alleszins mee. In de praktijk rijden veel vrachtwagens ook vergelijkbare ritjes als stads- en streekbussen. Elektrische bussen rijden in Nederland al met honderden tegelijk rond.
Regiodistributie met elektrische vrachtwagen
Jumbo zet voor de belevering van winkels in een straal van 50 kilometer rond zijn distributiecentrum in Veghel een elektrische vrachtwagen in. Daarmee is Jumbo niet de eerste. Wel is Jumbo een bedrijf met heel veel dieselvrachtwagens met eenzelfde functie. Publiek maken dat je een elektrische vrachtwagens test, is dan echt lef hebben. Want wat als de test succesvol is? (Spoileralert; zit er dik in!).
Dan zullen klanten vragen om véél meer elektrische vrachtwagens. En daar lijkt Jumbo klaar voor. “Onze ambitie is om de CO2-uitstoot van ons transport tegen 2020 met 50 procent te verminderen ten opzichte van 2008″, zegt Frits van Eerd, CEO van Jumbo. Dat is een stevig doel, op een tijdslijn dat Van Eerd daar zelf nog aan te houden is. Top.
Voor concurrerende supermarkten: Deze 37-tonner heeft een vermogen van 210 kilowatt en een koppel van 2.000 Nm. Het accupakket van 170 kWh is na een halfuurtje snelladen weer good to go.
Bron: Jumbo / Imagecredit: DAF
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.