‘Energieopslag in elektrische auto verlengt levensduur accu’

Renault Zoe, via Renault

Onderzoek aan de Britse University of Warwick toont aan dat heen én terugladen van elektriciteit in stekkerauto’s de levensduur van de accupakketten verlengt. Een opvallend resultaat met grote impact op de energietransitie.

Dubbelgebruik maakt accu op wielen nog aantrekkelijker

Elektrisch rijden en elektriciteit uit wind en zon zijn individueel de grootste drijvers van de energietransitie. Samen zijn wind, zon en EV’s al helemaal een ijzersterk team. Tegenintuïtieve onderzoeksresultaten signaleren dat beide ontwikkelingen elkaars positieve impact nóg meer kunnen versterken.

“Het terugleveren van energie uit elektrische auto’s (Vehicle to Grid, V2G), blijkt niet alleen waardevol voor de stabiliteit op het elektriciteitsnet”, zegt onderzoeksleider Kotub Uddin, verbonden aan de University of Warwick. “Onze bevindingen tonen aan dat het mogelijk is om tegelijkertijd de levensduur van de accu’s te optimaliseren.”

Duurtests wijzen op 10 procent langere levensduur

De grote opslagcapaciteit van elektrische auto’s maakt het interessant om de ‘accu’s op wielen’ in te zetten als buffer voor wind- en zonnestroom. Bestaande V2G-netwerken, zoals het Utrechtse WeDriveSolar en pilots van Nissan in Groot-Brittannië, nemen extra accuslijtage die optreedt door teruglevering daarom nu nog voor lief.

De bevindingen van Uddin en zijn onderzoeksteam zijn dan ook opmerkelijk, al is de verklaring wel degelijk aannemelijk: Het aantal laadcycli (volledig op- en ontladen) is een belangrijke maar niet de enige factor die de levensduur van accu’s bepaalt. Ook temperatuur van de accu, de laadstroomsterkte en het gemiddelde niveau van ontlading spelen een grote rol. Deze factoren zijn juist door op en ontladen bij te sturen en zo te optimaliseren.

Deze complexe samenhang maakt dat een slimme tweerichtingslaadpaal de levensduur van de accu verlengt. Uddin claimt op basis van duurtests in het laboratorium dat zijn laadalgoritme het capaciteitsverlies van accu’s met 9,1 procent reduceert. Het verlies in vermogen dat het accupakket levert, is dankzij optimaal dubbelgebruik zelfs 12,1 procent kleiner.

De stap van de optimaal gecontroleerde condities in het lab naar de praktijk is nog niet gemaakt en meestal weerbarstig. Als er in de praktijk echter ook maar een beetje van de forse laboratoriumwinst overblijft, is de impact van het onderzoek enorm.

De resultaten van de studie, uitgevoerd in samenwerking met autobouwer Jaguar Land Rover, zijn gepubliceerd in Energy (open access): On the possibility of extending the lifetime of lithium-ion batteries through optimal V2G facilitated by an integrated vehicle and smart-grid system. 

Bron: University of Warwick / Imagecredit: Renault


Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

6 reacties

  1. Lomito schreef:

    Alleen is er nauwelijks animo om elektrische auto te rijden, begrijpelijk met de hoge kosten, geringe actieradius en urenlange laadtijden.

    • Marco Wamsteeker schreef:

      Tuurlijk. We blijven lekker opwarmen. Ik hoop alleen voor je, dat je een paar meter boven de zeespiegel woont.
      Droom maar lekker verder. Slaap zacht.

      • Lomito schreef:

        16 meter boven NAP… er is geen opwarming veroorzaakt door de mens, hooguit wat natuurlijke fluctuaties in temperatuur en CO2 zoals die al miljoenen jaren plaatsvinden… en ja daar moeten we ons op aanpassen. Maar niet door met materiaal- en energieverspillende elektrische auto’s te gaan rondrijden, echter door eens in de 50 jaar onze zee- en rivierdijken op te hogen, that’s it. De rest is klimaatonzin van mensen die daar schathemeltje rijk van worden.

      • Marco Wamsteeker schreef:

        Mazzelaar. Lekker veilig hoog en voorlopig droog. En maar zeuren over vasstaande feiten.
        Maar goed, je zal belangen hebben. Gegroet!

      • Lomito schreef:

        Geen belangen anders dan elke burger op veiligheid achter de dijken. De zeespiegelstijging is al vele millennia bezig met een tempo van ca. 1,9mm per jaar, daar is geen versnelling waarneembaar. Neemt niet weg dat die natuurlijke stijging er is en dat wij daar als land onder zeeniveau rekening mee moeten houden door te investeren in adaptatie. Elke euro geïnvesteerd in mitigatie is weggegooid geld. Als je dat desondanks toch wilt dan graag voor eigen rekening en niet op kosten van alle burgers die nog niet geïndoctrineerd zijn.

        Als je in een elektrische auto wilt rondkarren (vanwege de financiële voordelen) dan is dat je goed recht, ik rij liever met een speed pedelec, 5x goedkoper qua integrale kilometerkosten en veel meer genieten van de natuur, dagelijks 2-3 uur lichaamsbeweging , geen verloren tijd in files en geen parkeerproblemen. Sta je met je Tesla in de file… rijdt automatisch (niet). Bwahaha 😀

  1. 18 jul 2017

    […] Lees het hele artikel hier. […]