Elektrisch monster stelt record Nurburgring 2 sec. scherper
De wereld van supercars is een wereld van ver plassen. En wie het verst plast op de de Duitse Nurburgring, plast automatisch het verst van de wereld. Nio, Chinese bouwer van elektrische auto’s, deed zijn plasje in 6:45,9.
Nio liet zich vorig jaar al gelden op de Nordschleife van de Nurburgring. Bij suboptimaal weer reed de EP9 een ronderecord voor elektrische auto’s. Een topprestatie, maar wel in de eigen eredivisie.
Bij poging twee stoot Nio in één keer door naar de top van de Champions league. Met de tijd van 6 minuten en 45,9 seconden is het de snelste productieauto ooit op het prominente circuit van liefst 20,8 kilometer lang. Dat vergt dus niet alleen een goede auto maar ook een topcoureur (Peter Dumbreck), en dan moet nog alles goed gaan.
Nu staat Nio bovenaan een lijst met klinkende namen als Porsche (6:57) Lamborghini (6:52) en Radical (6:48) (en minder klinkende namen als Gumpert). Zonder een druppel benzine, diesel, ethanol of lachgas te verstoken. Maakt dat Nio belangrijker dan Tesla, Nissan of e.Go? Neuh. Maar ver plassen tegen de fossiele wind in is natuurlijk wel leuk. En misschien nog wel belangrijker: De Nio EP9 is ook de snelste autonome auto ter wereld. Innoveren kunnen ze wel, die Chinezen.
Bron: Nio / Imagecredit: Nio
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Sinds wanneer is autoracerij duurzaam? De elektrische auto is wel erg leuk vanwege de ongekende acceleratie maar gezien het hoge gewicht zeer milieuvervuilend en stroomverspillend.
Is veel onderzoek naar gedaan maar steeds blijkt het tegenovergesteld. Wellicht tijd om wat te gaan lezen inplaats van alleen maar roepen.
Ik heb geen onderzoek nodig, ervaringscijfers zijn voor mij voldoende:
– elektrische auto verbruikt 150 Wh/km
– speed pedelec verbruikt 15 Wh/km
Ofwel 10x hoger verbruik van de elektrische auto als gevolg van het hoge gewicht en luchtweerstand. Een energieverspilling van maar liefst 90% ga je zelfs met inlezen niet wegpoetsen.
OK, ik heb je opmerking niet goed gelezen. Het gaat om de racerij in het algemeen. Die is niet duurzaam of het nou electrisch is of niet. Nu snap ik ‘m op de juiste manier.
Blijft over dat wwn electrische auto op zich wel duurzamer is dan een benzine, diesel en waarschijnlijk ook nog waterstofgas auto.
En als je dan toch moet racen zijn ze wel een stuk stiller en minder vervuilend.
Een record voor elektrische auto’s maar dat spreekt voor zich.