‘Opslag in colablikjes’ 30 keer goedkoper dan Tesla Powerwall

Skeeze, via Pixabay Public Domain
Opnieuw onder de aandacht: 18 mei 2020
Innoveren kost tijd. Daarom kijk ik af en toe hoe het inmiddels met ‘oud nieuws’ loopt. Soms aanleiding voor een update.

Het Duitse Trimet kondigde in april 2017 een flexibilisering van de aluminiumproductie aan. In mei 2019 heeft het bedrijf de pilot in bedrijf genomen. De uiteindelijke ‘Virtuelle Batterie’ bestaat uit 120 omgebouwde elektrode-ovens die 48 uur lang 25% meer of 25% minder elektriciteit kunnen afnemen. Trimet kan daarmee 2.000 MWh aan verbruik in de tijd verschuiven, meer dan de in 2017 genoemde 1.120 MWh. Hoe de innovatie in de praktijk bevalt, of er gecasht is met de recente negatieve prijzen en of Trimet haar overige productie ook gaat ombouwen, heb ik niet kunnen vinden.

Hieronder het originele bericht van 6 april 2017. De algemene (Engelstalige) bedrijfsvideo die in het originele bericht ingesloten was, heb ik bij deze update vervangen door een (Duitstalige) video uit oktober 2018 over de innovatie in kwestie.

De Duitse aluminiumproducent Trimet investeert € 36 mln om zijn fabriek bij de stad Essen geschikt te maken voor zoveel mogelijk duurzame elektriciteit. Na de upgrade functioneert de fabriek als virtuele batterij voor wind en zonne-energie. 

Evenveel capaciteit als 175.000 Tesla-thuisaccu’s

In Essen produceert Trimet jaarlijks 160.000 ton ruw aluminium. In een pilot bouwt het concern een van zijn productielijnen om tot virtuele accu. De smeltinstallaties zijn na de upgrade zo flexibel dat zij urenlang 1.120 megawattuur aan elektriciteitsconsumptie kunnen verschuiven.

Verschuiven betekent in dit geval dat Trimet de productie een aantal uren met 25 procent terugschroeft of juist bijplust naar gelang het aanbod van goedkope elektriciteit. “Met een rendement van 90 tot 95 procent is deze vorm van energieopslag veel efficiënter dan opslag in waterstof of perslucht”, zegt een woordvoerder tegen GreentechMedia. “Bovendien is er nul nieuwe infrastructuur nodig.” Trimet is sowieso al met dikke stroomkabels aangesloten op het hoofdtransportnet.

Energieslurpend maar onmisbaar

Lichtgewicht aluminium is onmisbaar in de energietransitie. Treinen, auto’s, en vliegtuigen besparen brandstof door de gewichtsreductie, aluminumstroomkabels transporteren de hoge vermogens van wind- en zonneparken door heel Europa en ook aluminiumbouwmaterialen en -verpakkingen zoals colablikjes zijn door hun lichte gewicht energiezuiniger te vervoeren dan alternatieven op basis van staal.

Waar aluminiumproducten in gebruik vooral energie besparen, is de productie van het lichtgewicht materiaal enorm energie-intensief. Eén ton aluminium maken, kost evenveel elektriciteit als vier Nederlandse huishoudens in een jaar verbruiken. Toch is aluminium ook hier in het voordeel ten opzichte van staal. Staal maken uit ijzererts kan vooralsnog alleen in hoogovens, die scheepsladingen steenkool verstoken. De smelters die bauxiet tot aluminium verwerken, draaien op elektriciteit. Dat was vroeger vooral kolenstroom zijn maar dat is steeds vaker waterkracht of windenergie.

Aluminiumfabriek heeft dubbele sleutelrol in energietransitie

Verbruik uitstellen is goedkoper dan energie opslaan

Er van uit gaande dat de productie en recycling van aluminium de komende decennia nodig blijft, is het zaak zoveel mogelijk in te spelen op het energieaanbod. Zo maken de grootverbruikers van hun nood een deugd: De wind en de zon zijn niet te sturen, het gebruik van elektriciteit zeker wel.

Alleen al het pilotproject van Trimet is goed voor 1.1 gigawattuur aan opslag, virtueel evenveel capaciteit als 175.000 Tesla Powerwall accu’s samen. En al in pilotfase is deze flexibiliteit veel goedkoper dan opslag in grotendeels uitontwikkelde accu’s. Eén Powerwall van 6.4 kilowattuur (kWh) kost, inclusief installatie, grofweg € 6.500. Per kWh is opslag van energie in uitgestelde aluminiumproductie meer dan 30 keer goedkoper dan de goedkoopste thuisaccu’s.

Het Duitse familiebedrijf is bovendien eigenaar van drie van de vier aluminiumsmelters in Duitsland. Wanneer de demonstratie succesvol blijkt, kan Trimet het concept eigenhandig opschalen. De fabrieken bieden buffers voor tientallen gigawatturen aan wind- en zonne-energie, waarbij de flexkosten hoogstwaarschijnlijk verder dalen. Daar kan geen accu-, perslucht– of pompcentrale tegenop.

Bron: Trimet, GreentechMedia / Imagecredit: Skeeze, via Pixabay Public Domain

Thijs ten Brinck

Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

Dit vind je misschien ook leuk...

11 reacties

  1. Ad van der Meer schreef:

    De berekeningen in dit bericht zijn erg eenzijdig berekend in het voordeel van de aluminium gieterij. Wie, met enig verstand van zaken vergelijkt de Powerwall 1.0 met een alugieterij?

    De Powerwall 1.0 heeft inderdaad 6,4 kWh capaciteit, maar waarom olie in 33 cc blikjes verpakken als je 56’700 liter olie moet opslaan? Dan gebruik je een 60 kuub stalen tank of 57 stuks 1 kuubs verplaatsbare tanks.

    Bij accu’s is dit niet anders. I.p.v. een Powerwall 1.0 kies je voor een Powerpack 2.0 met 210 kWh. Je hebt dan geen 170’000 Powerwalls 1.0 nodig, maar 5238 Powerpacks 2.0. Schaalvoordeel geldt ook bij de opslag van elektriciteit. Elon Musk noemde op 10 maart een prijs van $250 per kWh. Je praat dan over $257 miljoen i.p.v. €1,1 miljard oftewel meer dan 75% minder.

    Ja, de alugieterij kan de productie ernstig vergroenen, maar ik denk dat de vergelijking de juiste cijfers verdiend.

    • Thijs schreef:

      Beste Ad, bedankt voor je reactie. Terechte opmerking.

      De vergelijking met de (eerste generatie) Powerwall maak ik inderdaad om een punt te maken, maar zeker niet om de Tesla-accu’s af te serveren. Veel mensen kennen de Powerwall, hebben daar enig gevoel bij en overwegen misschien er een aan te schaffen. Op die kennisbasis haak ik in en daar zet ik dit concept tegenover. De Powerpack biedt inderdaad passender maar ook iets abstracter vergelijkingsmateriaal. Aan de andere kant zijn de Powerwall en Powerpacks ‘van de plank’ verkrijgbaar en gaat het bij Trimet om een pilot met naar mijn inschatting nog veel kostendaling in het verschiet (lees: nóg meer meer dan li-ion). Daarom koos ik hier toch voor de factor 30 en niet voor de factor 7,5.

    • sneltoch heheheh schreef:

      Beste Ad,
      Allereerst bestaat een powerpack uit een aantal parallel geschakelde powerwalls, waarmee je dus alleen maar meer van hetzelfde hebt. Die 5238 powerpacks zijn dus nog steeds 170000 powerwalls ofwel nog steeds 33 cc blikjes die zijn verpakt in een stalen tank van 60 kuub.
      Het gaat echter om het idee om de totaal beschikbare kWh die beschikbaar zijn op enig moment beter te benutten zonder ze op te hoeven slaan. Energiemaatschappijen zijn te beroerd om, wegens economische redenen, hieraan mee te werken. Hierdoor onstaat het bestaansrecht van powerwalls enz. E.e.a. heeft echter niets te maken met verduurzaming, energietransities of verminderde Co2 uitstoot.
      Dat Elon Musk c.s. hier bijzonder handig gebruik van maakt is zijn goed recht maar doet enorm afbreuk en onrecht aan de werkelijke verduurzaming en millieuproblematiek van deze tijd. Het hiervoor genoemde voorbeeld van de aluminiumfabriek geeft aan waar de werkelijke winst valt te behalen. Vergelijk het desnoods met het WWW. Een wereldomvattende opslagplaats en doorvoerplaats, waar iedereen uit kan putten. Zolang we nog afhankelijk zijn van de Eneco’s van deze wereld, zie ik het echter somber in.

  2. Leon Nelen schreef:

    Dergelijke afspraken hadden ook bestaan tussen Delta en Pechiney/Zalco. Ook installaties van de grote vrieshuizen gaan uit tijdens de piekuren.

  3. dirk1234 schreef:

    Lijkt een goed idee maar om echt te vergelijken met een batterij voor de gewone sterveling lijkt dat beschikbaar te moeten zijn. Maw gaan ze en andere firma’s de productie zo kunnen regelen dat ze het teveel aan electriciteit tijdens de zomermaanden gaan wegkopen of blijft het beperkt tot grootschalige oplossingen? Niets tegen grootschalige oplossingen maar dan kijken we ook uit naar kleinschaliger oplossingen.

  4. Rowan Broekman schreef:

    Hmm, misschien moeten we dan maar een aluminium hoogoven installeren bij mij thuis als dat zo goedkoop is. Oh nee wacht, meneer negeert gewoon doelbewust het feit dat er tegenwoordig ook Megapacks zijn en dat je ook andere opties hebt dan de allerkleinste accu die je thuis kunt installeren vergelijken met de grootste hoogovens die er bestaan. De kleinste accu is overigens nog altijd groter is dan in de tekst wordt gesuggereerd.

  5. Leon Nelen schreef:

    Laatste nieuws. Aluminiumfabriek Aldel noemt zich, terecht, leverancier van aluminium én netstabiliteit. https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i21696/ecorus-en-aldel-creeren-energiehub-microgrid-om-netcongestie-te-bestrijden

  1. 06 apr 2017

    […] auto’s mogelijk om te laden wanneer het aanbod van windstroom groot is en Peeeks koppelt de flexibiliteit van energieverbruikers in de industrie aan de productie van hernieuwbare […]

  2. 26 jun 2017

    […] Chemiebedrijf ESD-SIC uit Delfzijl maakt schuur- en slijpkorrels uit hard en hittevast siliciumcarbide. Dankzij zijn energie-intensieve smeltproces, behoort ESD-SIC tot de top 10 stroomverbruikers van Nederland. Engie en Strukton hebben dit hoge verbruik flexibel gemaakt. Zo draagt ESD-SIC bij aan een stabieler elektriciteitsnet, dat meer wind en zon aankan. […]

  3. 29 dec 2017

    […] flexibel om te springen met elektriciteitsgebruik. Dat verdienmodel schaalde dit jaar op met o.a. aluminiumfabrieken in Duitsland en Zweden, met de koelkasten van Whole Foods, met de energie-intensiefste fabrieken […]

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.