Rai start terechte lobby voor betaalbare elektrische leasefiets
De Rai Vereniging spoort de politiek aan om woon-werkverkeer op de (elektrische) fiets aantrekkelijker te maken. Volgens de branchevereniging is een stekkerauto nu zakelijk goedkoper te rijden dan een fiets met trapondersteuning.
De Rai, vertegenwoordiger voor de rijwiel- én de automobielindustrie, ziet de elektrische fiets als schoon en gezond alternatief voor elke auto. Ongeacht de aandrijflijn. Het nieuwe kabinet moet de fiets dan ook fiscaal stimuleren en bestaande regelingen helderder maken.
“Door één dag per week met de fiets naar het werk te gaan gaat de filedruk met circa 20 procent omlaag”, zegt voorzitter Steven van Eijck. Ook verbetert de fitheid van de forensen met 13 procent en gaat de luchtkwaliteit sterk vooruit. De Rai haalt een onderzoek van fietsfabrikant Gazelle aan waarin 40 procent van de ondervraagden stelt graag voor de fiets te kiezen, mits dit fiscaal aantrekkelijker zou zijn. Nu zijn fietskilometers goed voor 8 procent van het Nederlandse woon-werkverkeer.
Dure speed pedelec nog niet populair in de lease
https://youtu.be/Tq6nz6btuqY
De speed pedelec is een extra snelle elektrische fiets die tot 45 kilometer per uur haalt. De gemiddelde Nederlandse autorijder woont 12 kilometer van zijn werkplek en is met zo’n e-bike vaak sneller op kantoor. Met een prijs van rond de € 3.500 telt een geleasede elektrische fiets nu echter stevig door in de loonbelasting. Van de 9.000 speed pedelecs in Nederland is dan ook nog geen 10 procent zakelijk geregistreerd.
“Leasen is noodzakelijk om duurdere fietsen als speed pedelecs voor de werknemer toegankelijk te maken”, zegt Wouter Jager, verantwoordelijk voor de sectie Fietsen bij de Rai. Volgens Jager is een werknemer met een elektrische fiets van de zaak nu echter per maand het dubbele kwijt aan bijtelling dan hij voor een elektrische auto van € 40.000 zou betalen. Natuurlijk heeft de Rai er alle belang bij dat zijn leden meer fietsen verkopen maar als de cijfers kloppen is dit inderdaad krom. De voordelen voor Nederland zijn enorm als werknemers de auto laten staan en op de fiets naar de baas gaan. Dat mag zeker belastinggeld kosten.
Bron: Rai / Imagecredit: Stromer
- Uitbater gascentrale wil vergoeding voor beschikbaarheid - 03 dec 2024
- Verticale zonnepanelen van nog niet één turf hoog in Oslo - 02 dec 2024
- Gascentrale bespaart miljoenen kuubs aardgas met e-boiler - 27 nov 2024
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Deze maand ga ik een Stromer ST1x (model 2017) kopen voor zo’n 5,8K… Met de fiets ga ik klanten in de regio bezoeken en daarnaast veel recreatieve ritten maken, deze fiets staat garant voor veel adrenaline en fietsplezier.
Het grootste onderscheid tussen E-bike en E-auto is het stroomverbruik: de E-bike verbruikt ca. 0,02 kWh per gereden kilometer en de E-auto het 10-voudige… bij een gemiddelde autoritafstand per dag (heen én terug) van 37 kilometer volgens de ANWB gaat het om 270 kWh (€54) per jaar voor de E-bike terwijl de E-auto er minstens 2.700 doorgaans fossiele kiloWatturen doorheen jaagt.
Zeer terecht dus om de E-bike / speed pedelec te promoten.
Inmiddels zijn we 8 maanden verder, de ST1x (5K) is een ST2s (9K) geworden en met 6.700 km op de teller sinds mrt 2017 is het succes van de fiets overduidelijk. We hebben afgelopen week de 2e auto verkocht die alleen maar stof stond te produceren.
Dat er geen stimuleringsregelingen zijn voor de speed pedelec is vrij eenvoudig te verklaren met het feit dat de auto een geweldig belangrijke melkkoe voor de overheid is. Ik bespaar jaarlijks 5K waarvan zo’n 3K aan brandstofkosten die voor 60% uit belastingen bestaan. De overheid heeft zich verslikt in de Laffer-curve.