‘China verplicht Volkswagen 60.000+ EV’s te slijten in 2018′
De Chinese overheid zet autobouwers onder druk om versneld te verduurzamen. Over krap één jaar moeten fabrikanten tienduizenden elektrische auto’s of plugin-hybrides verkopen om überhaupt nog in China te mogen leveren.
Dat schrijft de Süddeutsche Zeitung. Volgens de Duitse krant ligt er een wetsvoorstel klaar dat autofabrikanten al per 2018 verplicht tot minimaal 2 à 4 procent stekkerauto’s in de totale verkopen. Zo pakt China smogproblemen in de grote steden aan.
Duitse auto’s zijn populair in China. Volkswagen verkoopt er zo’n 3 miljoen per jaar en BMW verkocht in 2016 al bijna 400.000 auto’s in China. De Chinese markt is daarmee voor de beide fabrikanten een uitermate belangrijke afzetmarkt. Van elke tien auto’s die het Volkswagenconcern wereldwijd wegzet, gaan er volgens de Süddeutsche Zeitung vier naar China. Dat VW ondanks het dieselschandaal nog redelijk draait, is volgens de krant dan ook grotendeels aan Chinese klanten te danken.
Vrijwel al die Volkswagens hebben een brandstofmotor. Hetzelfde geldt voor de BMW’s. De voorgestelde wet, die waarschijnlijk al binnen 14 maanden in werking treedt, maakt de Duitse merken dan ook ‘knap onrustig’.
Twee punten voor een hybride, vier voor full-electric’s
De precieze invulling van de wet is nog niet duidelijk maar fabrikanten gaan uit van een puntensysteem. Een volledig elektrische auto is in dit systeem vier punten waard. Een plugin-hybride, met minimaal 50 kilometer volledig elektrische reikwijdte, scoort twee punten.
Vanaf 2018 moet elke in China verkopende autobouwer voor minimaal 8 procent van de verkochte auto’s een emissiepunt overleggen. In 2019 moet al voor een op de tien auto’s een punt verdiend zijn en in 2020 gaat het om 12 procent van de totale verkopen. Als Volkswagen zijn huidige Chinese verkoopcijfers in 2018 wil handhaven, moet het dus 240.000 punten verdienen. Dat komt neer op 60.000 EV’s of 120.000 plugins. In 2020 zou VW op 3 miljoen auto’s al 90.000 elektrische modellen of 180.000 plugin-hybrides moeten verkopen.
Chinese autobouwers als BYD en Geely zetten al jaren sterk in op elektrische mobiliteit maar bij de Duitse merken komt het emissievrij rijden pas langzaamaan op gang. BMW is wat dat betreft het verst maar verkocht in China op 400.000 auto’s toch slechts 1.200 elektrische modellen, waarvan de helft plugin-hybrides. Bij gelijke verhouding zou BMW die aantallen moeten vertienvoudigen in 2018. Nogal een snelle stap in de autobranche.
Bron: Süddeutsche Zeitung / Imagecredit: Volkswagen
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.