Kul van Toyota en broodschrijver CE Delft over emissievrije auto’s
Toyota’s hebben volgens onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau CE Delft de meeste ‘emissievrije kilometers’ gereden in Nederland. Dat schrijft onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau CE Delft in een door Toyota betaald onderzoek.
Toyota was met zijn Prius dé pionier in elektrisch rijden. De 1e generatie van deze hybride kwam in 1997 op de markt (in Japan) en sinds 2003 verkocht de 2e generatie ook in Nederland goed. Dankzij de bekende bouwkwaliteit rijdt het leeuwendeel van de verkochte Priussen nog altijd rond.
Alle lof voor dit kopwerk en alle lof voor de bouwkwaliteit maar een dikke vinger voor de oproep die het inmiddels ingekakte Toyota aan de politiek doet. En een gele kaart voor CE Delft dat zich laat gebruiken in deze lobby.
Oerhybride helpt het klimaat van de wal in de sloot
Toyota is volgens CE Delft tot nu toe verantwoordelijk voor de meeste ‘emissievrije kilometers’ in Nederland. Als definitie voor emissievrij hanteert CE Delft voor de gelegenheid: Gereden kilometers waarbij de plofmotor niet draaide. De vroege en stabiele verkoopsuccessen van Toyota doen de rest.
Zo gerekend laten de Japanners leveranciers van volledig elektrische auto’s zoals Renault, Nissan en Tesla inderdaad ver achter zich. Een mooi feitje en een open deur die je als Toyota best zelfstandig had kunnen intrappen. Hier had CE Delft zijn vingers niet aan hoeven branden. De conclusie die Toyota, Rai en CE Delft vervolgens aan de politiek overbrengen, is dat hybride rijden ‘groener en zuiniger’ is dan volledig elektrisch rijden. En dat slaat nergens op.
- Een oerhybride (zoals de Prius) heeft geen stekker en kan alleen tanken. Pure hybrides rijden daarom voor 100 procent op benzine of diesel. Mooi dat hybrides remenergie terugwinnen en efficiënt rijden maar emmisievrij is het niet. Nooit.
- Een plugin-hybride (Mitsubishi Outlander of Volvo V90 PHEV) kan tanken en laden. Afhankelijk van het laadgedrag rijden plugin-hybrides zo’n 30 procent van de kilometers op elektriciteit uit het net en verder op brandstof uit de tank.
- Een volledig elektrische auto (Alle Tesla’s, Nissan Leaf) kan alleen laden. Auto’s met alleen een elektromotor, accu’s en een stekker rijden op elektriciteit uit het net. Die komt nu nog voor ruim 80 procent uit gas- of kolencentrales.
Geen enkele auto rijdt op dit moment zonder CO2-uitstoot. Zelfs als je een Tesla thuis direct aan de zonnepanelen hangt, of in een Prius uitsluitend op biodiesel rijdt, rij je niet emissievrij. Een groot deel van de CO2-uitstoot van een auto vindt plaats in de productie. Zolang staal- en aluminiumfabrieken, plasticproducenten, acculeveranciers en autobouwers niet op volledig duurzame elektriciteit en hernieuwbare grondstof draaien, is geen enkele auto CO2-neutraal.
CE Delft bewijst de transitie geen dienst
De eerste echt emissievrije auto moet dus nog geboren worden. Dat weet CE Delft ook. Aan de andere kant moeten medio deze eeuw alle kilometers echt emissievrij zijn. Dat weet CE Delft ook.
De politiek stuurt inmiddels aan op een verbod op de verkoop van nieuwe diesel- en benzine auto’s vanaf 2030. Toyota poogt dit beleid bij te sturen, met als kernargument dat een hybride (met of zonder stekker) sneller en goedkoper emissiewinst levert dan (nu nog) duurdere elektrische auto’s.
Het is alleen wat laat om nu nog voor die snelle maar zeer beperkte winst te gaan. Als we kijken naar de gewenste eindsituatie – alle kilometers emissievrij – dan is de volledig elektrische route kansrijker dan de hybride variant. Hernieuwbare elektriciteit is nu al veel beter beschikbaar dan duurzame brandstoffen en ook de potentie voor hernieuwbare elektriciteit is veel groter dan die voor biodiesel of synthetische benzine.
Too little, too late
De nagel aan de kist voor het argument van Toyota is dat lithiumaccu’s in rap tempo goedkoper worden. Accu’s zijn de enige component die elektrische auto’s duurder maken dan benzineauto’s. Naar schatting is elektrisch rijden al voor 2025 goedkoper dan benzine of diesel tanken, ook zonder stimuleringsmaatregelen.
Toyota heeft zijn uitstekende uitgangspositie met de Prius laten versloffen en vervolgens op het verkeerde waterstof-paard gewed. Nu loopt Toyota achter de feiten aan. Dat weet CE Delft ook.
Niets mis met betaald onderzoek, niets mis met lobbywerk maar dit is wel een moment om eens kritisch in de spiegel te kijken. Maar dat weet CE Delft zelf ook.
Nu niet allemaal direct een Tesla kopen
Er is wel een argumentje om voor een hybride te kiezen. De productie van lithium-accu’s kost veel energie. Die productie-energie verdient een energiezuinige elektrische auto alleen terug als hij relatief veel kilometers maakt. Heel veel auto’s maken helemaal niet zoveel kilometers.
Gebruik je je auto alleen zaterdagmiddag voor een ritje naar de buurtsuper, kies dan niet voor een accupakket dat je 300 kilometer ver zou kunnen brengen. En rijd je met deze boodschappenauto eens per jaar toch helemaal naar Zuid-Spanje, dán is een plugin-hybride een relatief goede keus.
Nog beter: Koop geen auto, laat de zware boodschappen bezorgen en huur of leen voor de zonvakantie een elektrische auto met een dikke accu.
Bron: Toyota, CE Delft / Imagecredit: OSX, via Wikimedia Creative Commons
Ontdek meer van WattisDuurzaam.nl
Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.
Ik moest even tollen van ongeloof toen ik de titel en het artikel las, ik ben dergelijke realiteitszin niet gewend op deze site die bol staat van wollige duurzaamheid. Voor mij is de volgende vergelijking al een automatisme geworden: “CE-Delft = het omgekeerde is waar”. Als dit onderzoeksbureau iets verkondigt kun je er gif op innemen dat ze daarmee de opdrachtgever heel blij maken en de opdrachtgevers zijn doorgaans overheden, overheidsinstellingen en aan de overheid verbonden bedrijven die ‘iets met duurzaamheid’ willen doen.
Er zijn veel meer van dergelijke broodschrijvers, in mijn vakgebied (Bouwkunde) is het met name Nieman Raadgevende Ingenieurs die de overheid voorziet van onjuiste conclusies over energiezuinigheid van gebouwen. Met als gevolg dat we nog steeds energieverslindende nieuwbouw neerzetten met een structureel tekort aan goedkope isolatie en een overschot aan dure, onderhouds- en storingsgevoelige installaties die doorgaans na 15 jaar al vervangen moeten worden. Aan die installaties kan namelijk veel geld verdiend worden…
Lomito,
99% van wetenschappelijk onderzoeken naar e-mobiliteit kan je zo weggooien. Het zijn meestal (gekleurde) onderzoeken van fanclubs voor of tegen en waar de opdrachtgever van het onderzoek belang heeft bij de uitkomst. Compleet dieptepunt is natuurlijk de website van Maarten Steinbuch van de Universiteit van Eindhoven over e-mobiliteit en innovaties. Dieptepunt van wetenschap en neutraliteit wat mij betreft.
https://steinbuch.wordpress.com/